In de week van maandag 17 juli t/m zondag 23 juli is de omzet van de boekenverkoop in Nederland, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, met 16,3% gestegen. Er werd een omzet gemeten van € 10,5 miljoen. Voor de vierde week op rij ligt de omzet boven de € 10 miljoen. Dat is sinds 2013 niet meer voorgekomen in de zomerperiode.

Vloggers en #zomerlezen populair

In de week van maandag 17 juli t/m zondag 23 juli is de omzet van de boekenverkoop in Nederland, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, met 16,3% gestegen. Er werd een omzet gemeten van € 10,5 miljoen. Voor de vierde week op rij ligt de omzet boven de 10 miljoen. Dat is sinds 2013 niet meer voorgekomen in de zomerperiode. ‘Zagen we in het voorjaar al bewijzen dat de verkopen in de detailhandel, ook in de boekwinkel, verder aantrokken, is het heel fijn te zien dat dit doorzet en zich uit in nog sterkere cijfers. De boekwinkel leeft weer op en de beleving is dat het in veel boekwinkels gezellig druk is. Daarbij is het natuurlijk niet toevallig dat we net onze #zomerlezen campagne op Twitter waren begonnen én de Zomerlezen-campagne in samenwerking met LINDA’, aldus Annette Reijersen van Buuren, hoofd Marketing en Communicatie van de Stichting CPNB.

Deze week nam de omzet van alle hoofdgenres toe in vergelijking met dezelfde week vorig jaar. Het genre Non-fictie Informatief was met 30,5% de sterkste stijger. De titel die daarin het meest verkocht was Imagine, Shoot, Create van Annegien Schilling en Eva Reinders (Kosmos). My Way van Monica Geuze (Kosmos) was de beste in het genre Non-fictie Vrije Tijd waarvan de omzet toenam met 18,4%. Kinderboeken stegen met 17,7% en daar was Het leven van een loser 11. Drie keer niks van Jeff Kinney (De Fontein Jeugd) de bestverkochte titel. Nazomer van Esther Verhoef (Ambo|Anthos) was de sterkste in het genre Fictie dat met 6,1% steeg.
De boekenomzet gemeten over week 1 t/m week 29 2017 bedraagt 249 miljoen euro. Vergeleken met week 1 t/m week 29 2016 is dat een stijging van 2,2%.

Noot: Alle cijfers zijn afkomstig van KVB-SMB/GfK

Er zit een
lezer in
iedereen
Er zit een
lezer in
iedereen