• Speciaal zomergedicht Tot bloei! van Elfie Tromp • Poëzie het hele jaar door onder de aandacht • #ikleesthuis gaat over in #zomerlezen

Met Tot bloei! geeft Elfie Tromp een poëtische invulling aan de zomer, als onderdeel van de grote collectieve campagne #zomerlezen die in juni, juli en augustus plaats vindt. Met het zomergedicht vol groei en bloei schetst Elfie Tromp een beeld van hoop en verzoening in een woelige zomer. Om zoveel mogelijk mensen te inspireren zal Tot bloei! op veel verschillende plekken te lezen en beluisteren zijn. Zo droeg Elfie Tromp het gedicht vanmiddag allereerst voor bij De Nieuws BV op NPO Radio 1 en is het te lezen bij lezerscommunity Hebban.nl.

Ook wordt het gedicht in een oplage van ongeveer 100.000 exemplaren gedrukt op speciale Boomerang freecards die gratis te krijgen zijn in de bekende kaartenrekken. Tijdens de zomermaanden zal het collectieve boekenvak met #zomerlezen lezers thuis, op het terras of op de camping inspireren om met of in een boek op reis te gaan.

 

Elfie Tromp
Elfie Tromp  is schrijver en performer. Ze schreef romans, teksten voor theater, columns en reportages voor onder andere Vrij Nederland, NRC, AD, Metro, Vogue, LINDA. en de Volkskrant. Elfie won in 2013 de VPRO Bagagedrager voor het beste non-fictie reisverhaal met Alfateef. Bij De Geus verscheen in 2016 haar roman Underdog, die werd genomineerd voor de BNG Literatuurprijs en de Literatour-prijs. Verder schreef Elfie in 2017 Zwarte Flamingo, éen van de eerste korte verhalen in de geschenkbundel 3PAK, het gratis geschenk bij de Boekenweek voor Jongeren. Van haar hand was ook Dat wat je niet mag nemen, het Rotterdams Boekenweekgeschenk 2017. In 2019 verscheen Elfie’s dichtbundel Victorieverdriet, voor iedereen met gevoel in zijn donder. Momenteel speelt zij haar voorstelling Niet vandaag Satan (maar wel vanavond).

©Lenny Oosterwijk

Poëzie het hele jaar door
Poëzie heeft de kracht om het leven te verdiepen en te verrijken. We gebruiken het om bijzondere momenten te markeren, om te reflecteren op de actualiteit en op de grote ontwikkelingen in ons bestaan. Daarom gaat de CPNB poëzie het hele jaar door voor het voetlicht brengen. Waar de CPNB eerder inzette op één week veel aandacht voor poëzie (tijdens de Poëzieweek), kiest de CPNB er nu voor om poëzie een belangrijke rol te geven in bijvoorbeeld de Boekenweek (met jaarlijkse publicatie Boekenweekgedicht door mediapartner Trouw), de Kinderboekenweek, tijdens Zomerlezen en Nederland Leest. Op deze manier wordt poëzie het hele jaar door onder de aandacht gebracht en bereikt het een groter en meer divers publiek, zodat ook de lezers die normaal minder snel met poëzie in aanraking zouden komen, de kracht van poëzie leren kennen. De Poëzieweek 2021 gaat door en wel van 28 januari t/m 3 februari. De coördinatie voor Vlaanderen ligt bij Poëziecentrum Gent, het contact in Nederland loopt via Awater/ Stichting Poëzieclub. Deze week wordt de auteur van de poëziebundel en het thema van Poëzieweek 2021 bekendgemaakt.

#Ikleesthuis over in #zomerlezen
Tijdens de coronacrisis heeft het collectieve boekenvak de handen ineengeslagen en de #ikleesthuis-campagne groot gemaakt. Binnen drie maanden bleek een kwart van de consumenten bekend te zijn met de campagne en was maar liefst de helft van de mensen die een boek kochten of leenden geïnspireerd door #ikleesthuis. Na dit grote succes komt er een zomers vervolg op #ikleesthuis onder het motto ‘je zomer begint met boeken’. De CPNB werkt vanaf de Spannende Boeken Weken (1 t/m 21 juni) de hele zomer samen met TUI, met als missie lezen te bevorderen en ontspanning te vergroten. Met deze campagne zal het boekenvak de komende maanden potentiële lezers blijven inspireren met #zomerlezen. Lezen kan namelijk gelukkig overal: behalve thuis ook op het strand, in een boot of op een terras. Met deze oproep wordt het publiek gestimuleerd om een boek te kopen in hun favoriete boekhandel, of er een te lenen bij de bibliotheek.

Zomerlezen met Hebban
In samenwerking met lezerscommunity Hebban worden geregeld zomerse boekentips gedeeld voor leesinspiratie in de vakantie. Deze zomerse tips zijn te vinden op hebban.nl/zomerlezen.

De Zomerlezen Top 25
Al jaren is LINDA. een trouwe mediapartner van de CPNB tijdens de zomer. Met de Zomerlezen-coverpas op LINDA. magazine 192 krijgen lezers € 5 korting op de Zomerlezen Top 25 in de boekwinkel.

TUI sponsor Zomerlezen
Onder het motto ‘Je zomer begint met boeken’ werkt CPNB vanaf de Spannende Boeken Weken (1 t/m 21 juni) de hele zomer samen met TUI, met als missie lezen te bevorderen en ontspanning te vergroten.Reisorganisatie TUI Nederland opereert onder de reismerken TUI en Kras. Naast een eigen luchtvaartmaatschappij, TUI fly, heeft TUI 130 eigen reisbureaus en 110 mobiele reisadviseurs. TUI verzorgt jaarlijks voor 1,8 miljoen reizigers een vakantie en is daarmee in Nederland marktleider op het gebied van georganiseerde vakanties.Kijk voor meer informatie op: https://www.tui.nl/corporate/over-tui-nederland.html