• Roxane van Iperen: 'Ik vind het een geweldige eer het Boekenweekessay te schrijven en om in het voetspoor van literaire grootheden als Komrij, Dorrestein en Palmen het boekenvak en de literatuur te mogen vertegenwoordigen.’ • Eveline Aendekerk: ‘Roxane van Iperen vormt samen met Hanna Bervoets een fantastisch en krachtig duo waarmee we tijdens de Boekenweek iedereen in Nederland naar de boekhandel krijgen.’ • Boekenweekthema Tweestrijd: het hart volgt niet altijd de rede, de onderbuik ondermijnt nogal eens het gezonde verstand en in de literatuur, in boeken, krijgt die tweestrijd bij uitstek vorm.

Roxane van Iperen schrijft het Boekenweekessay 2021. Het thema van de Boekenweek 2021 is Tweestrijd. Eerder is al bekendgemaakt dat Hanna Bervoets het Boekenweekgeschenk schrijft. De 86ste Boekenweek vindt plaats van zaterdag 6 maart tot en met zondag 14 maart 2021. Het essay is te koop voor € 3,75 bij de boekhandel. Vanavond schuift Roxane van Iperen aan in Talkshow M, om 19.00 op NPO1.

Foto vrij te gebruiken, credits: Klaas Hendrik Slump

Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘We zijn ontzettend trots en vereerd dat we eindelijk kunnen vertellen dat Roxane van Iperen het Boekenweekessay 2021 gaat schrijven. Met het prachtige en (internationaal) gewaardeerde ’t Hooge Nest heeft zij de afgelopen jaren het grote publiek weten te bereiken. Auteur en jurist Roxane van Iperen schrikt er niet voor terug om zich te mengen in het publieke debat en haar sterke mening te delen. We zijn dan ook heel benieuwd hoe zij het Boekenweekthema Tweestrijd in haar essay tot leven brengt. Een thema dat hopelijk veel mensen zal aanspreken en dat raakt aan tal van boeken. Het was een actueel thema toen we het uitkozen en is nu nóg actueler. Zijn we immers niet elke dag in tweestrijd over wat we willen en wat we moeten en over wat we vinden en wat we doen? Samen met Hanna Bervoets vormt Roxane een fantastisch en krachtig duo waarmee we tijdens de Boekenweek iedereen in Nederland naar de boekhandel krijgen.’

Roxane van Iperen: ‘Ik vind het een geweldige eer dat de CPNB mij heeft gevraagd het Boekenweekessay te schrijven, en om in het voetspoor van literaire grootheden als Komrij, Dorrestein en Palmen het boekenvak en de literatuur te mogen vertegenwoordigen. Uitgerekend in de laatste Boekenweek kwam de wereld zoals we die kenden knarsend tot stilstand, en in de onzekere periode die we nu betreden kunnen goede verhalen en beschouwingen extra houvast bieden. Het thema Tweestrijd geeft daar alle ruimte voor: het gaat wat mij betreft niet alleen over het onderzoeken van (innerlijke) conflicten, maar ook over stellingname in politieke en sociale kwesties, en de keuzes die mensen maken – ten goede en ten kwade.’

Roxane van Iperen
Roxane van Iperen (1976) is auteur en jurist. In 2016 verscheen haar debuutroman Schuim der aarde, waarmee ze de Hebban Debuutprijs won. In 2018 volgde 't Hooge Nest. Daarvan werden tot op heden meer dan 175.000 exemplaren verkocht, en het werd bekroond met de Opzij Literatuurprijs 2019. Negen landen verwierven de vertaalrechten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar het boek ook de bestsellerlijsten haalde. De filmrechten zijn verkocht aan Man Up, het productiebedrijf van Carice van Houten en Halina Reijn. Van Iperen heeft een vaste column over macht in Vrij Nederland en schrijft voor diverse media. Haar boeken worden gepubliceerd bij Lebowski Publishers.

Boekenweekthema Tweestrijd
De 86ste Boekenweek heeft als thema Tweestrijd. Innerlijk conflict ligt aan de basis van de menselijke natuur. Het hart volgt niet altijd de rede, de onderbuik ondermijnt nogal eens het gezonde verstand en in de literatuur, in boeken, krijgt die Tweestrijd bij uitstek vorm. In verhalen kan de gespletenheid worden getoond en kunnen tegenstrijdige gevoelens tegen elkaar worden uitgespeeld. Denk aan klassiekers als Shakespeares Hamlet en Macbeth,  Dostojevski’s Misdaad en straf of aan Sylvia Plath’ De glazen stolp. Het zijn archetypen van het innerlijk conflict waar iedere mens vroeg of laat en in meer of mindere mate mee te maken krijgt.

De literatuur opent het innerlijk en laat de mens zien als een vat vol tegenstrijdigheden. Schrijvers als Esther Gerritsen, Arnon Grunberg, Arthur Japin, Oek de Jong, Manon Uphoff en Niña Weijers tonen de tegenstrijdige verlangens en twijfels die achter de façade schuilgaan. Aan welke stemmen in jezelf geef je gehoor? Luister je naar Dr. Jekyll of Mr. Hyde? De grens tussen het goede en het kwade, tussen schuld en onschuld is vaak onduidelijk. Wie ben je en kun je dat ook voor de buitenwereld zijn? In de zoektocht naar een identiteit die je past, bieden openhartige boeken houvast. Waar in De argonauten van Maggie Nelson, Soms is liefde dit van Daan Borrel en Confettiregen van Splinter Chabot gesproken wordt over seksuele identiteit en de verhouding tot de samenleving, wordt in romans als Onder de Paramariboom van Johan Fretz of Weekendmiljonair van Abdelkader Benali de twijfel over culturele identiteit nader bestudeerd.

Tweestrijd is van alle tijden en van alle genres. Zo ligt het aan de basis van zoektochten als Genoeg nu over mij van Marja Pruis en Mens/Onmens van Bas Heijne, maar zien we het ook terugkomen in de biografie van Susan Sontag door Benjamin Moser en in het historische verhaal van Carolijn Vissers Selma. Nobelprijswinnaar William Faulkner omschreef het mooi, toen hij zei dat ‘het menselijk hart in conflict met zichzelf’ het enige onderwerp is dat het waard is om over te schrijven.