Vandaag zijn de Leesweken van de Kinderjury officieel van start gegaan

Vandaag zijn de Leesweken van de Kinderjury officieel van start gegaan. Leesteamleden Anne-Roos, Azra, Branna, Hadia, Hannah, Howaïda, Lizzy, Mert, Mia, Ruben, Sverre en Tem hebben ieder op hun eigen bijzondere manier de Leesweken op hun basisschool feestelijk geopend. Tijdens de Leesweken van 9 februari t/m 10 april worden alle kinderen in Nederland aangemoedigd boeken te lezen. De speciaal opgestelde Tiplijsten met 25 boeken per leeftijdscategorie kunnen kinderen daarbij extra helpen. Door meerdere boeken te lezen kunnen kinderen zelf hun favoriete boek bepalen en beslissen waar zij op gaan stemmen tijdens de Kinderjury Stemweek van 11 t/m 17 april.

Kinderen die meedoen aan de Kinderjury en stemmen op hun favoriete boek maken kans op hun eigen lengte in boeken. Eind mei worden de winnaars van de Kinderjury bekendgemaakt. Sinds dit jaar is DPG Media strategisch partner van de Kinderjury. Het mediabedrijf zet verschillende eigen titels in om kinderen te inspireren om te lezen en te stemmen.

Feestelijke start door het Leesteam

Het Leesteam bestaat uit twaalf leesgierige kinderen, uit elke Nederlandse provincie één, die het hele jaar actief zijn. De aankomende weken zullen Anne-Roos, Azra, Branna, Hadia, Hannah, Howaïda, Lizzy, Mert, Mia, Ruben, Sverre en Tem leeftijdsgenoten extra enthousiasmeren om te lezen. Dat begon vanochtend met een bijzondere aftrap van de Leesweken op hun eigen basisschool. Samen met hun directeur knipten de kinderen het Kinderjury 2022-lint door. Vervolgens hadden zij een speciaal programma voor hun klasgenoten georganiseerd: van een presentatie tot boekenpitch, en van een spel tot knutselopdracht.

Tiplijsten bieden kinderen inspiratie

Stemmen tijdens de Stemweek kan op alle kinderboeken uit het voorgaande jaar. Een comité van leerkrachten, jeugdbibliothecarissen en een boekhandelaar koos vijftig titels uit voor de twee Tiplijsten. Eén Tiplijst met 25 boeken voor de leeftijd 6 t/m 9 jaar en één Tiplijst met 25 boeken voor de leeftijd 10 t/m 12 jaar. Deze bieden inspiratie voor de Leesweken.

Strategisch partner DPG Media

DPG Media en Stichting CPNB sloten in december 2021 een meerjarig partnership om het leesplezier onder kinderen te vergroten. DPG Media is strategisch partner van de Kinderboekenweek en bundelt samen met hoofdsponsor NS de krachten om de Kinderboekenweek nog meer impact te laten maken. Daarnaast is DPG Media partner geworden van de Kinderjury, al sinds 1988 de grootste lezersprijs voor kinderboeken. Via merken als Donald Duck, Tina en Zo zit dat!, Libelle en Margriet worden kinderen en hun (groot)ouders de aankomende tijd geïnspireerd om (samen) te lezen en te stemmen.

Kinderjury

Alle kinderen in Nederland van 6 t/m 12 jaar vormen samen de Kinderjury en bepalen met elkaar welk boek de belangrijkste publieksprijs voor kinderboeken in ontvangst mag nemen. De Kinderjury  is de enige prijs voor kinderboeken helemaal door kinderen zelf bepaald. Na de Leesweken en de Stemweek wordt eind mei de winnaar van de Kinderjury bekendgemaakt in twee leeftijdscategorieën: van 6 t/m 9 jaar en 10 t/m 12 jaar. Stemmen kan op school, via de boekwinkel of bibliotheek en online. In de categorie 6 t/m 9 jaar was vorig jaar De Zoete Zusjes zoeken een schat (Kosmos) van Hanneke de Zoete de winnaar van de Kinderjury. In de categorie 10 t/m 12 jaar was dit Het leven van een Loser: Totaal gesloopt (De Fontein) van Jeff Kinney, vertaald door Hanneke Majoor. De uitreiking van vorig jaar is terug te vinden op het YouTube-kanaal van de Kinderboekenweek. De Kinderjury wordt georganiseerd met de hulp van partner DPG Media en sponsor NBD Biblion.