Nieuwe bewustwordingscampagne boek als ideale cadeau - Een boek is een persoonlijk cadeau met grote meerwaarde - Bij kwart van de Nederlanders is het boek een favoriet cadeau - Meerderheid van de Nederlanders ziet belang kinderboek als cadeau - Inspiratie via cadeautipper Hebban.nl - Rutger Bregman, Yvette van Boven, Jochem van Gelder, Saskia Noort en Yousef Gnaoui (rapper Sef) delen hun leesplezier en geven deze kerst ook een boek cadeau!


December is de cadeaumaand bij uitstek. Een drukke periode vol verlanglijstjes, die draait om verbinding maar die ook keuzestress oplevert. Boeken onderscheiden zich ten opzichte van andere cadeaus. Boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping, maar bovenal kan het lezen van boeken het verschil maken in de ontwikkeling van mensen. Uit onderzoek (door GfK in opdracht van KVB Boekwerk, zie hieronder) blijkt daarnaast dat mensen het geven van boeken ervaren als iets zeer persoonlijks in vergelijking met veel andere type cadeaus. Toch behoren (kinder)boeken nog niet tot de populairste cadeaus om te geven. Cadeaugevers vinden het namelijk lastig een passend boek uit te kiezen. Om het belang van het boek als cadeau te onderstrepen en cadeaugevers te helpen met kiezen en ze naar hun boekwinkel door te verwijzen, organiseert de Stichting CPNB de bewustwordingscampagne: Geef meer met een boek.

Tot en met de kerst zullen aan de hand van vijf thema’s tientallen boeken worden getipt als cadeau met grote meerwaarde. Dit is te zien via social media, online advertenties en op www.geefmeermeteenboek.nl.
Om te helpen kiezen zullen vijf prominente Nederlanders, die goed en geloofwaardig passen bij de verschillende thema’s, hun favoriete cadeauboek delen. Rutger Bregman, Yvette van Boven, Jochem van Gelder, Saskia Noort en Yousef Gnaoui (rapper Sef) bijten het spits af. Zij delen hun leesplezier en geven deze kerst een boek cadeau aan een vriend, familielid of geliefde!

Vijf thema’s
Boeken zijn unieke cadeaus, en vijf thema’s maken duidelijk wat je allemaal met een boek kunt geven. Dit zijn vaak meerdere ervaringen, uiteenlopend van kleine maar krachtige gevoelens, zoals ontspanning en ontroering, tot grote zaken zoals inspiratie en verdieping, waardoor een boek iets kan bijdragen aan de maatschappij of het persoonlijke leven van de ontvanger.

Geef deze kerst…
Een nieuwe smaak met inspirerende (kook)boeken over koken, lekker eten, (na)tafelen, gastronomie en culinaire cultuur
Een slapeloze nacht met spannende boeken zoals detectives, misdaad, true-crime, (literaire/psychologische) thrillers of gruwelijke non-fictie.
Stof tot nadenken met boeken die zorgen voor verdieping of verrijking. Boeken waar je iets van leert; met name non-fictie over tal van onderwerpen zoals techniek, privacy, wetenschap, duurzaamheid of bijvoorbeeld filosofie.
Een steuntje in de rug met inspirerende en verrijkende non-fictieboeken over sporten, afvallen, psychologie, mindfulness, lifestyle, maar ook biografieën.
Een brok in de keel met (literaire) boeken die verbinden, emotioneren of ontroeren.

Kracht van de herhaling
De cadeaucampagne Geef meer met een boek is zo ontwikkeld dat deze op meerdere cadeaumomenten georganiseerd kan worden. Te denken valt aan Vaderdag, Moederdag, Valentijn, Sinterklaas en Kerst. Tijdens Kerst 2019 organiseren we de campagne voor het eerst en in 2020 zal deze zich vaker herhalen. ‘Geef meer met een boek’ sluit naadloos aan bij de nieuwe strategie van de CPNB waarbij de lezer centraal wordt gesteld. Deze strategie bestaat er onder andere uit door middel van ambassadeurs de lezer te inspireren en te helpen met het kiezen van een boek. Het positioneren van het boek als een mooi cadeau met grote meerwaarde is in de nieuwe strategie één van de speerpunten. Uiteindelijk moeten door deze nieuwe aanpak meer mensen de weg naar de boekwinkel weten te vinden. Het is bij uitstek de boekwinkel waar cadeaugevers inspiratie kunnen opdoen en vakkundig kunnen worden geadviseerd met een passende tip, zodat ze met het perfecte cadeau de ander kunnen verrassen.

Inspirerende cadeauboeken op Hebban.nl
Op Hebban.nl worden de verschillende thema’s uitgelicht met inspirerende boekenlijsten. Ook is er een cadeautipper waarin Hebban-recensenten en lezers op aanvraag boekentips op maat leveren.

Steun vanuit het bedrijfsleven
De uitdagingen waar de Stichting CPNB en de boekenbrache voor staan zijn groot. Alle hulp is nodig om Nederland meer te laten lezen, ook steun vanuit het bedrijfsleven is hierbij cruciaal. Partners van de CPNB zoals NS, NBD Biblion en TUI zijn hier mooie voorbeelden van. Ook de Volksbank, moederbedrijf van o.a. SNS en ASN Bank, wil lezen stimuleren vanuit de overtuiging dat goed kunnen lezen je kansen op een succesvol leven vergroot. De Volksbank zet zich op verschillende manieren in voor een beter Nederland en dus ook door leesvaardigheid te stimuleren. Dat het boek een waardevol cadeau is, omarmt de Volksbank met de duurzame kerstactie ‘Boek van jou, voor een ander’, daarbij krijgen medewerkers van de Volksbank de kans om een mooi boek voor een ander uit te zoeken en/of te doneren.

Onderzoek naar boek als cadeau
Uit consumentonderzoek (Boekenbranche meting 50) door GfK in opdracht van KVB Boekwerk blijkt dat iets meer dan een vijfde van de Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden een boek of meerdere boeken cadeau heeft gedaan. Boeken behoren nog niet tot de populairste cadeaus: geld en ‘bloemen, planten en tuinaccessoires’ zijn namelijk door de helft van de Nederlanders cadeau gedaan.

Waarom geeft men boeken cadeau?
Boeken behoren tot de écht persoonlijke cadeaus: vier op de tien Nederlanders zeggen dat je met een boek ‘iets persoonlijks’ cadeau geeft. Zes op de tien Nederlanders zeggen dat ze hun best doen om een boek cadeau te geven dat ze bij de ontvanger vinden passen. Boekcadeau-kopers geven het vaakste aan dat ze geïnspireerd raakten toen ze een titel tegenkwamen die ze goed bij de ontvanger vonden passen. Het onderstreept nog maar eens de maatschappelijke en verbindende waarde van het boek.

Boeken cadeau krijgen
Een kwart van de Nederlanders geeft aan dat een boek één van hun favoriete cadeaus is om te krijgen. Een gelijk aandeel geeft dan ook aan dat een boek ‘altijd’ op hun verlanglijstje staat.

Welke boeken worden veel cadeau gedaan?
Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders aangeeft dat zij het belangrijk vindt om een kind een boek cadeau te geven. Ongeveer één op de drie boekcadeau-kopers gaf in de laatste twaalf maanden een kinderboek. Een boek als cadeau heeft zeker ook voor kinderen een maatschappelijke waarde, omdat het bijdraagt aan hun ontwikkeling. Kopers zeggen bijvoorbeeld over hun aankoop dat kinderboeken ‘ontspannend werken’ en ‘de fantasie prikkelen’. Daarbij geven zij aan dan ze lezen als ‘leerzaam’ zien, en dat een kinderboek ‘offline’ is.

Spannende fictieboeken worden het vaakst cadeau gedaan. Ongeveer twee op de vijf kopers van een cadeauboek gaf een spannende leeservaring aan een ander. Literaire romans staan op nummer twee in de ranking, en volgen spannende boeken op kleine afstand.

Een boek uitzoeken voor een ander: niet altijd even gemakkelijk
Niet iedereen die aangeeft dat een boek één van de cadeau-ideeën was toen zij voor een ander een cadeau gingen uitzoeken, koopt uiteindelijk ook een boek. Belangrijke redenen hiervoor zijn – onder andere – dat de gever uiteindelijk niet goed wist welk boek hij of zij moest kiezen, of dat het ‘juiste’ boek niet gevonden werd tijdens het winkelen.
Bijna een derde van de personen die aangeven dat een boek niet één van de cadeau-ideeën was toen zij voor een ander een cadeau gingen uitzoeken, geven aan dat dit komt doordat ze het kiezen van het ‘juiste’ boek bij voorbaat (te) moeilijk vinden.