• 'Sla een boek open en je ziet de wereld door een nieuwe bril', aldus nieuwe partner CPNB • Naast een advies op maat voor een bril geeft Eye Wish voortaan ook leestips

Eye Wish Opticiens wordt een van de partners van de Stichting CPNB. Als vriend van de Boekenweek zal Eye Wish een relevante activatie rondom het lezen van boeken opzetten. Het doel van deze samenwerking is om mensen bewust te maken van goed zicht en mensen te inspireren tot het lezen van nieuwe boeken. Eye Wish ziet dat ruim 90% van de Nederlanders boven de 50 jaar hulp nodig heeft bij het lezen, maar hier niet altijd aan toegeeft. Dat is zonde, want er valt zoveel te lezen en er valt zoveel te zien. Het lezen van boeken verrijkt je leven in alle opzichten en Eye Wish helpt daar graag bij tijdens de Boekenweek.

NS is de hoofdsponsor van de Boekenweek. NS draagt lezen een warm hart toe en werkt daarom sinds 2001 samen met Stichting CPNB. Op de laatste zondag van de Boekenweek kunnen reizigers traditiegetrouw op vertoon van het Boekenweekgeschenk gratis met de trein reizen.

Een goede leesbril helpt mensen weer te kunnen genieten van hun favoriete boek en het lezen van boeken verrijkt de blik op je persoonlijke leven en de wereld om je heen. Eye Wish is overtuigd van het nut van leesbevordering en de maatschappelijke en economische impact van lezen en boeken, daarom wordt de opticien Vriend van de Boekenweek. De bewustwording van goed zicht wordt vanaf de start van de Boekenweek geladen via owned media van Eye Wish en de Boekenweek en via branded content via DPG Media en Lezersplatform Hebban. In de winkels van Eye Wish wordt het AD Boekenweekmagazine gratis weggegeven. In de branded content geeft Eye Wish ook boekentips.

Annette Reijersen van Buuren, manager Merk, Marketing & Communicatie: ‘Als CPNB zijn wij zeer afhankelijk van (media)partners om aan onze missie te kunnen voldoen. Met hart en ziel zetten wij ons in voor leesbevordering en dan is het ontzettend fijn en dankbaar om partijen zoals Eye Wish te mogen verwelkomen als Vriend van de Boekenweek. Wederom een geweldig merk (naast NS als hoofdsponsor) dat ons intrinsiek en authentiek steunt in ons werk.’

Hoofdpunten Boekenweek 2020: Rebellen en Dwarsdenkers

• Annejet van der Zijl schreef dit jaar het Boekenweekgeschenk Leon & Juliette.

• Tijdens de Boekenweek krijgt het publiek het Boekenweekgeschenk cadeau in de boekwinkel bij besteding van ten minste € 15,- aan Nederlandstalige boeken.

• Het geschenk is ook dit jaar in een beperkte oplage in het Fries verkrijgbaar.

• Özcan Akyol schreef het Boekenweekessay Generaal zonder leger, tijdens de Boekenweek verkrijgbaar voor € 3,75.

• Het Boekenweekgedicht ‘Rebel’ van Ellen Deckwitz wordt als extra cadeautje verspreid door de boekwinkel en bibliotheek, onder andere in de vorm van een linnen tas. Het gedicht is ook te vinden in de Boomerang rekken

• De Boekenweek is hét moment om een nieuw boek aan te schaffen.

Tal van activiteiten en gratis reizen met Boekenweekgeschenk dankzij NS

Door het hele land worden in boekhandels en bibliotheken tijdens de Boekenweek weer tal van activiteiten georganiseerd. Annejet van der Zijl, Özcan Akyol en andere bekende auteurs gaan op tournee, die mogelijk wordt gemaakt door de Schrijverscentrale. Op de laatste zondag van de Boekenweek kunnen reizigers traditiegetrouw op vertoon van het Boekenweekgeschenk gratis met de trein reizen. Mede dankzij NS, de hoofdsponsor van de Boekenweek, reist heel Nederland dit jaar op zondag 15 maart met Leon & Juliette gratis door het land. De boekenweekauteurs reizen op deze dag mee in de trein op het traject van Utrecht naar Eindhoven om lezers te ontmoeten en eigen werk te signeren. Het Boekenweekgeschenk is geldig als vervoerbewijs voor 1 persoon, in de 2e klas en binnen Nederland (m.u.v. Thalys). Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/treinlezer