De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en McDonald’s bundelen hun krachten om lezen en voorlezen te stimuleren: tijdens de Kinderboekenweek, van 30 september tot en met 11 oktober in alle boekhandels en openbare bibliotheken van Nederland, geeft McDonald’s in ieder Happy Meal een leesboekje mee. Sinds vorig jaar kunnen gasten van de restaurantketen al kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal alleen een leesboekje als cadeautje mee te geven, willen McDonald’s en Stichting CPNB het belang van lezen extra onderstrepen en meer ouders en kinderen het plezier van lezen helpen ontdekken of herontdekken
Lezen en voorlezen extra gestimuleerd door McDonald’s als nieuwe partner van de Kinderboekenweek

We zijn ontzettend blij met McDonald’s als onze nieuwe partner naast hoofdsponsor NS,’ aldus Eveline Aendekerk, directeur van de Stichting CPNB. ‘Het is geweldig dat McDonald’s de Kinderboekenweek gaat vieren door in deze periode haar gasten bij ieder Happy Meal op een leesboekje te trakteren! Zo bereiken we een grote groep nieuwe (potentiële) lezers en creëren we nog meer mooie lees- en voorleeservaringen. Tijdens de Kinderboekenweek stimuleren we op deze manier samen het leesplezier en draagt McDonald’s nog meer bij aan de zo belangrijke leescultuur in Nederland.

Als familierestaurant ontvangen wij wekelijks meer dan 3 miljoen gasten, waaronder veel families met kinderen,’ vertelt Maartje Overmars, Head of Marketing bij McDonald’s Nederland. ‘Wij willen families graag spontane geluksmomentjes bieden, en één van deze momenten is wanneer je samen geniet van een leuk boek. Wij willen lezen graag leuker maken. Daarom bieden wij onze gasten sinds vorig jaar altijd de keuze tussen een leesboekje of speeltje bij het Happy Meal. De Kinderboekenweek is een unieke waardevolle traditie waarbij kinderen in de boekhandel of bibliotheek fantastische boeken vinden en wij zijn trots dat we juist in die week nog meer gasten in het restaurant blij kunnen maken met een leesboekje.

Ruim 900.000 boekjes in Happy Meals

De CPNB en McDonald’s hebben de Kinderboekenweekactie van McDonald’s samen opgezet. ‘Het is een natuurlijke match om deze samenwerking met de CPNB te realiseren,’ licht Overmars toe. ‘Sinds de start van het Happy Meal reader programma hebben wij al 900.000 boekjes aan jonge gasten uitgereikt. Als familierestaurant vinden we het belangrijk om bij te dragen aan leesbevordering. Met meer dan 250 restaurants in Nederland, zijn we heel toegankelijk en is lezen leuker en makkelijker maken, eigenlijk een heel logische stap. Kinderen vinden lezen steeds minder leuk en er wordt dan ook steeds minder gelezen. Met deze campagne kunnen wij samen met de CPNB nog meer mensen laten genieten van een mooi verhaal.’

En toen?

Het thema van de Kinderboekenweek is ‘En toen?’ Boeken kunnen de geschiedenis namelijk tot leven brengen. De serie leesboekjes in het Happy Meal sluit perfect op dit thema aan. De boekjes gaan over de spannende tijdreizen van de Boomtop-tweelingen, waarin ze bijvoorbeeld oog in oog komen te staan met dinosauriërs. ‘De leesboekjes laten de kracht van boeken zien,’ licht Aendekerk toe. ‘Ze maken de geschiedenis tastbaar, waardoor kinderen op een leuke en ontspannen manier ook nog wat leren. Dat zal vast en zeker naar meer smaken, waardoor ze meteen op zoek gaan naar een volgend boek, bijvoorbeeld uit de boekenwinkel of de bibliotheek!’ Dit leesplezier kan Overmars ook uit eigen ervaring beamen: ‘Eén van mijn favoriete momenten met m’n kinderen is als we samen op de bank zitten met een leuk boek en zij vol spanning vragen: “En toen?” Ik hoop dat andere families net zoveel van de boekjes gaan genieten als wij.’

De serie ‘Avonturen van de Boomtop-tweelingen’ is geschreven door Cressida Cowell, bekend van ‘Hoe tem je een draak’. Ieder jaar verschijnen twaalf nieuwe boekjes. Tijdens de Kinderboekenweek zullen verschillende boekjes uit deze serie beschikbaar zijn bij het Happy Meal.