"De wereld volgens Gijp" van Michel van Egmond (Voetbal Inside/Overamstel) heeft vanavond de NS Publieksprijs, de grootste boekenprijs van Nederland, gewonnen en is daarmee Boek van het Jaar 2017.

Van Egmond won met 27% van de stemmen. Als 2e eindigde De levens van Jan Six van Geert Mak (Atlas Contact) met 23% van de stemmen. Het is de derde keer dat Michel van Egmond de NS Publieksprijs wint: in 2013 met Gijp en in 2014 met Kieft. De prijs werd zojuist bekendgemaakt en uitgereikt in De Wereld Draait Door (BNNVARA).

De andere genomineerden waren Mijn verhaal van Johan Cruijff (Nieuw Amsterdam), Judas van Astrid Holleeder (Lebowski/Overamstel), Huidpijn van Saskia Noort (Ambo|Anthos) en Thomas Dekker van Thijs Zonneveld (Voetbal Inside /Overamstel). Er is in totaal 96.067 keer gestemd. Van Egmond ontvangt een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van € 7.500,- en een NS Altijd Vrij 1e klas abonnement voor één jaar t.w.v.  € 6.420,-.

NS Publieksprijs 2017 - uitreiking

NS Publieksprijs

De Publieksprijs voor het Nederlandse Boek wordt uitgereikt sinds 1987. Sinds 2001 is NS sponsor van de prijs en is de naam NS Publieksprijs. Het boek dat de meeste stemmen vergaart, mag zich voortaan Boek van het Jaar noemen. De zes oorspronkelijk Nederlandstalige boeken behoren tot de bestverkochte titels van het afgelopen jaar (1 juli 2016 tot 1 juli 2017). Het Nederlandse publiek kon via www.nspublieksprijs.nl, in de eigen boekhandel of openbare bibliotheek stemmen op één van de genomineerden of op een ander oorspronkelijk Nederlandstalig boek naar keuze.

De wereld volgens Gijp

In het vervolg op Gijp (2012) laat Van Egmond de lezer kennis maken met het oude en het nieuwe leven van voormalig voetballer René van de Gijp. In een hartveroverend en bij vlagen excentriek relaas over de dood, de liefde tussen vader en zoon, over verlies en schuldgevoel, regeert bovenal de kracht van voetbal als bron van troost.

NS Tijd voor Lezen

NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. NS werkt daarom, sinds 2001, samen met Stichting Collectief Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS wil lezen toegankelijk maken voor een groot publiek. Lezen en treinreizen zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen.

Er zit een
lezer in
iedereen
Er zit een
lezer in
iedereen