Stichting CPNB won deze week de bronzen SponsorRing in de categorie Gesponsorde. De prijs werd gewonnen voor de onderscheidende, geloofwaardige en relevante manier waarop de CPNB met financiële hulp van sponsors NS, TUI en NBD Biblion Nederlanders in aanraking brengt met het boek.

Case
Stichting CPNB wil een gezamenlijke inspanning leveren om alle Nederlanders op een onderscheidende, geloofwaardige en relevante manier in aanraking te brengen met het Nederlandse boek. Partners NS, TUI en NBD Bibilon dragen financieel, in activatie én in bewijsvoering bij aan deze opdracht.

Doelstellingen
CPNB wil een concrete gedragsverandering van de gehele Nederlandse bevolking bewerkstellingen op het gebied van lezen en boeken, Doel is het stimuleren van leesbevordering en boekbezit. Doelstellingen zijn er ook voor de doelgroep tieners (13-19 jarigen) en jongvolwassenen (20-25) waar een dalend aantal lezers is,

Strategie
Om aan haar missie en doelstellingen te kunnen voldoen heeft CPNB een sterke financiële fundering nodig . Naast de bijdragen van de oprichters garanderen sponsors deze funding. Zij leveren een basis die bijdraagt aan het bestaansrecht van de CPNB.  Daarnaast leveren zij authentieke bewijsvoering voor de belofte “een boek kan zoveel doen” en de merkwaarden die CPNB aanspreekt met betrekking tot boeken en lezen; verrijking en verdieping. CPNB zoekt daarbij gericht naar sponsors waarvan de merkassociaties authentiek passen bij boeken en lezen. Er moet een duidelijke natural fit zijn tussen de producten van de sponsor en boeken en lezen.

Activaties
NS is hoofdsponsor van de Kinderboekenweek, NS Publieksprijs en Boekenweek. TUI is sponsor van Vakantielezen en de Spannende Boeken Weken. NBD Bibilon is sponsor van de Boekenweek voor Jongeren, Nederland Leest en de Nederlandse Kinderjury.

De NS Kinderboekenruil is de afsluiting van de Kinderboekenweek. Op Amsterdam en Utrecht Centraal kunnen kinderen oude boeken inruilen voor nieuwe. Daarnaast is er een fraaie Voorleescoupé, waar conducteurs en auteurs voorlezen.

Stemmers op de NS Publieksprijs kunnen een jaar lang gratis boeken en reizen met de trein winnen. De bekendmaking van de nominaties en de winnaar vindt plaats bij DWDD.

De laatste zondag van de Boekenweek is traditioneel de gratis reisdag van NS. 250.000 Nederlanders reizen op die dag met het Boekenweekgeschenk als treinticket.

De TUI Vakantieleestips met relevante influentials is de activatie van de TUI Spannende Boeken Weken. Daarnaast is er een winactie van TUI ‘Je vakantie begint met Boeken’ waarbij men een reischeque t.w.v. €1000,- kan winnen. De uitreiking van de NBD Bibilon Jeugd-bibliothecaris van het Jaar vindt plaats bij de bekendmaking van de winnaars van de Nederlandse Kinderjury. De NBD Bibilon Boek en Club bij de Boekenweek voor Jongeren is een activatie waarmee boekbesprekingen digitaal aantrekkelijker en toegankelijker worden gemaakt voor een moeilijke doelgroep.

Earned media is één van de grootste assets van sponsoring van de CPNB. Regelmatig worden de campagnes belicht in tv-programma’s zoals DWDD, RTL Late Night en Pauw en in landelijke kranten. Vanuit de partnerships met mediatitels als de Persgroep, LINDA., Kidsweek en Kinderen voor Kinderen wordt veel media-aandacht gerealiseerd.

Resultaten
Rondom de campagnes zijn duidelijk pieken te zien in de boekverkoopcijfers. De doelstellingen qua boekbezit en leesbevordering zijn behaald. De jeugdcampagnes van de CPNB, zoals de Boekenweek voor Jongeren, bereiken een groot gedeelte van de doelgroep 13 – 19 jaar, maar dit blijft een lastige groep om de interesse voor lezen te behouden.

Bron: SponsorRing Special 2018. Winnaars en genomineerden

Zie ook: https://sponsorring.nl/sponsorringen-2018-goud-voor-ing-bank-en-knvb-in-categorie-lang-lopende-sponsorship/