· Lange rijen: significante omzetstijging fysieke boekhandels · Boekenweekessay Het warmtefort drie weken lang bestverkochte boek · Online verkoop blijft achter · Boekenweekcampagne breed bekend onder Nederlands publiek

Fysieke boekhandels zagen hun omzet flink stijgen tijdens de Boekenweek van 2022. Voor het eerst sinds vijf jaar verkochten zij in de Boekenweek meer dan het jaar ervoor. Een stijging die zij na twee zware coronajaren goed konden gebruiken, aldus CPNB-directeur Eveline Aendekerk: ‘In 2020 was de Boekenweek hét laatste grootschalige culturele evenement van Nederland, en in 2022 één van de openers van een veelbelovend cultureel seizoen. We zijn van maart naar april gegaan om ervoor te zorgen dat boekhandels deze feestweek op volle kracht konden draaien. Die beslissing heeft zich uitbetaald: van rijen voor Escape voor het Boekenbal tot rijen in boekhandels om de auteurs te kunnen ontmoeten en de Boekenweek ten volle te beleven. Het was voor boekhandels een succes en dat zien we terug in de cijfers.’

De Boekenweek is van oudsher een feestje in de fysieke boekhandels, en dat is in de cijfers van de Boekenweek 2022 goed terug te zien. Hun afzetaandeel was in deze Boekenweek 5 procentpunten hoger dan in de Boekenweek van 2021. Lokale boekhandels hebben dus geprofiteerd van een feestelijke Boekenweek, maar bij die positieve cijfers zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wanneer de Boekenweek van 2022 vergeleken wordt met die van 2019, het laatste ‘gewone’ jaar vóór de coronacrisis, zien we geen afzetstijging maar een afzetdaling van 7 procentpunt bij de fysieke boekhandels. Ook de totale afzet is in 2022 lager dan in 2021: die is gedaald met 6%. Ten opzichte van 2019 is dat zelfs 9%. Dat de totale afzet lager ligt dan in 2021 komt met name door een daling bij de online winkels. Dat de afzet online lager is dan het jaar ervoor is een trend die we tot nu toe voor overgrote deel van 2022 zien.

Boekenweekgeschenk en -essay
 
De oplage van het fysieke Boekenweekgeschenk was in 2022 hoger dan in 2021. Het aantal fysieke exemplaren kwam uit op 645.120 exemplaren (inclusief de Vlaamse exemplaren en Friese vertaling), ten opzichte van 643.710 in 2021. De oplage van het e-book was daarentegen iets lager dan het jaar ervoor, 15.753 tegen 18.139. De totale oplage van het Boekenweekgeschenk komt daarmee uit op 660.873 exemplaren.
 
De totale oplage van het Boekenweekessay komt inclusief de herdruk uit op 73.548 exemplaren. Er gingen 518 e-books over de toonbank. Het Boekenweekessay stond drie weken lang op plek één in De Bestseller 60, de lijst met 60 bestverkochte Nederlandstalige boeken van die week.
 
Consumentenonderzoek Boekenweek 2022
 
Er werd voor de tweede keer een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Boekenweek is op het lees-, koop- en leengedrag van consumenten, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Direct Research. Bijna alle Nederlandse consumenten kennen de Boekenweek van naam (bijna 9 van de 10). Bijna driekwart van de Nederlanders die de Boekenweek kennen zien de Boekenweek als cultureel evenement, ongeveer 7 op de 10 vindt de Boekenweek bovendien ‘belangrijk voor de cultuur in Nederland’.
 
Het bekendste campagneonderdeel is het Boekenweekgeschenk. Circa een derde van de consumenten die iets van de Boekenweek voorbij zag komen en tijdens de Boekenweek een boek in huis heeft gehaald, geeft aan daarin beïnvloed te zijn door de Boekenweekuitingen.
 

Boekenhandelsbezoek tijdens Boekenweek
Bijna 4 op de 10 consumenten die bekend zijn met de Boekenweek geven aan dat zij in de laatste 5 jaar een bezoek hebben gebracht aan de fysieke boekwinkel in verband met de Boekenweek. Van die mensen geeft bijna een derde aan dat zij zelfs ‘vaak’ naar de fysieke boekwinkel gaan voor de campagne: (bijna) ieder jaar.
Boekenweekgeschenk
Voor bijna de helft van de bezoekers is het Boekenweekgeschenk de belangrijkste reden om de boekhandel tijdens de Boekenweek te bezoeken. De meeste consumenten hadden al een aankoop in gedachten en gaan tijdens de Boekenweek naar de boekhandel om daar ook een geschenk bij te krijgen. Andere redenen om het Boekenweekgeschenk te ‘scoren’ zijn onder meer de auteur (28%) en goede recensies en reviews (24%).

 
Cijfers: Consumentenonderzoek Boekenweek 2022 uitgevoerd door Direct Research i.o.v. Stichting CPNB. Marktcijfers door Stichting Marktonderzoek Boekenvak/GfK. De genoemde afzetcijfers gebaseerd op de verkoop van Nederlandstalige boeken.