• Nieuwe ambassadeurs bij campagne ‘Geef meer met een boek’ • Consument geholpen met 60 boekentips als perfect cadeau • Onderzoek: vaker boek cadeau gegeven door campagne

Het boek is nog steeds een van de meest gewaardeerde cadeaus, blijkt uit consumentenonderzoek. Juist in deze tijd waar het door coronamaatregelen moeilijker is om persoonlijk contact te maken, wordt het geven van een boek als cadeau als zeer persoonlijk en dus extra waardevol gezien. Met de campagne ‘Geef meer met een boek’ wil de Stichting CPNB mensen voor Moeder- en Vaderdag inspireren een boek te cadeau te geven. Hiervoor zetten Domien Verschuuren, Iris van Lunenburg, Ramon Brugman, Rob Wijnberg, Daan Boom en Marion Pauw zich in als ambassadeur. Zij voegen de daad bij het woord en geven hun moeder of vader een passend boek cadeau via een persoonlijke video.

Boek is het meest gewaardeerde cadeau
Uit consumentenonderzoek van vorig jaar door GfK in opdracht van KVB / Stichting Marktonderzoek Boekenvak blijkt dat van de mensen die een boek cadeau kregen tijdens de feestdagen, 93% ‘(heel) erg blij’ is met het gekregen boek. Boeken behoren daarmee tot de allerhoogst gewaardeerde cadeaus en verslaan onder andere bonbons, verzorgingsproducten, kleding, drank, woonaccessoires en bloemen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen het boek zo waarderen als cadeau omdat het erg persoonlijk is. Het perfecte cadeau dus voor Moeder- en Vaderdag. Daarnaast wijst nieuw onderzoek uit dat veel mensen aan de hand van tiplijsten een boek kopen als cadeau. Daarom zijn voor de campagne ‘Geef meer met een boek’ aan de hand van vijf thema’s zestig inspirerende boeken geselecteerd. Deze cadeautips zorgen voor: kippenvel, een brok in de keel, een nieuwe smaak, steuntje in de rug of stof tot nadenken.

Cadeau voor Moeder- en Vaderdag
Deze Moederdag geven presentator Iris van Lunenburg, chef-kok Ramon Brugman en schrijver Marion Pauw een boek aan hun moeder cadeau. Qmusic dj Domien Verschuuren, De Correspondent hoofdredacteur Rob Wijnberg en tv-presentator Daan Boom geven hun vader een boek cadeau voor Vaderdag. Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. Juist nu je door de coronamaatregelen elkaar niet kan zien en niet op bezoek kan, geef je met een boek toch een persoonlijk cadeau. Om anderen te inspireren geven de zes nieuwe ambassadeurs in korte video’s met een persoonlijke boodschap een boek cadeau. Daarnaast zijn er verdiepende interviews met hen en aanvullende boekentips op Hebban.nl.

Geef meer met een boek campagne zet aan tot kopen
Om consumenten extra te wijzen op de meerwaarde van boeken als cadeau, organiseert de CPNB sinds 2019 de bewustwordingscampagne ‘Geef meer met een boek’ rondom alle cadeaumomenten in het jaar. Consumentenonderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de campagne effectief is en echt tot gedragsverandering leidt. Circa een derde van de boekenkopers die voorgaande edities zag geeft aan dat de campagne invloed had op hun cadeaukeuze. Het effect op gedrag is daarmee ongeveer even groot als het succesvolle #Ikleesthuis.