Fictie, Volwassenen, 10-14 jaar, Kind & Jeugd
www.nederlandleest.nl
  1. Het moment om te laten zien waar de bibliotheek voor staat
  2. Trakteer bezoekers in november op het geschenkboek
  3. Extra bezoekers door activiteiten rondom een thema.

Nederland Leest is de grootste nationale leescampagne. Sinds 2016 staat niet langer één boek centraal maar een thema. In 2016 was dat: democratie, in 2017: robotica en in 2018 was dat voeding. Leden van de bibliotheek kunnen, onder het motto: geef je mening, krijg een boek, een gratis boek in de deelnemende bibliotheek ophalen. Mét de aansporing het te lezen en er met anderen over te praten.

Het begon in Amerika met One Book, One City. Een actie die laat zien dat literatuur wel degelijk een breed publiek aanspreekt en dat het lezen van een goed boek niet alleen veel plezier verschaft, maar ook nog eens de blik verruimt. One Book, One City startte in Chicago in 2001 met de klassieker To Kill A Mockingbird van Harper Lee.

Nederland Leest wordt mede mogelijk gemaakt door: NBD Biblion (Hoofdsponsor)

 

Nederland Leest Junior

Ook de jeugd kan meepraten over het thema met een boek dat past bij de leeftijd (10 - 14 jaar). Het cadeauboek van dit jaar is Borealis van Marloes Morshuis